Pyörää etsien...

Valvoja: asakaril

Pyörää etsien...

ViestiKirjoittaja Ohramuikku » 06.03.2010 18:49

Täytynee ostaa ensi kesänä kunnon trialpyörä, koska nykyinen maastopyörä ei kunnolla sovellu. Siispä kysyn: Mikä pyörä olisi hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi pyöräksi? En ole täysin aloittelija, osaan jo peruskuviot, mutta onhan se erilaista trialpyörällä kuin MTB:llä. Kuitenkin kaksi (2) vaatimusta: 20'' renkaat sekä alle 1000e hinta.
Minun silmääni on osunut Yaabaan malleja kuten 649, 749 ja 949. Laatua :?: Kiitos paljon jokaselle vastaajalle.
Ohramuikku

Re: Pyörää etsien...

ViestiKirjoittaja rmm » 06.03.2010 19:18

Panosta jarruihin ja vapaarattaaseen. Eli leyjarrut eteen ja taakse.
Veikkaan että 1000e rakentaa itse pyörän hyvillä jarruilla (esim. hope vaikka tartybikes.comista) vaikka neon bow rungon ympärille. (ja runko ja muut osat trialparts.net)

Esim.

jarrut 300e / pari (hope tartybikes)
runko ja haarukka 225e + 89e (neon bow)
vapaaratas 60e (monty, echo tai vaikka rockman(35e) )
kammet+keskiö 110e (rockman+zhi)
vanteet 250e (try-all tartysta taikka kasaamalla osista esim rockmanin napojen ympärille)
tanko 60e
renkaita 40e
stemmi 30e
kiristimet 10e
ohjainlaakeri 40e
ketjut 10e

jotain varmasti jäi väliin, jotain saa varmasti halvemmalla, mutta suuntaa antavasti 974e

Siinä olis tonnilla pyörä missä on kaikki oleellinen.

Täytyy paremmalla aikaa tarkistella hinnat ja osat mitä tohon latelin, saatto olla että kiireessä jäi paljonkin osia listalta. Mutta kyllä tosta nyt kuvan saa, että ei se kovin kallista ole itse rakentaa.

Riksa
rmm

ViestiKirjoittaja rmm » 06.03.2010 19:50

Tuossa vielä täydellinen lista mitä tarvitset, kun kasaat pyörää.
Hintoja voi surffailla tartysta tai kysellä suoraan trialpartsista maililla(nettsivut eivät oikein ole ajantasalla).
Nämä taitavat olla halvimmat ja hyväksi todetut paikat ostaa.

Tietenkin Montyltä löytyy Kameli221 ja Koxxilta Xtp, joita saa maahantuotuna Suomeen, mutta hinnat pomppaavat yli 2000e. Ja kasaamalla hyvistä osista halvemman rungon ympärille saat mielestäni enemmän vastinetta rahalle.

Frame and Forks
- Frame:
- Forks:

Wheels
- Front hub:
- Rear hub:
- Chain tensioner:
- Front rim:
- Rear rim:
- Spokes:
- Wheelbuilds:
- Rim tape:
- Inner tube (front):
- Inner tube (rear):
- Front tyre:
- Rear tyre:

Brakes
- Front brake:
- Rear brake:

Drivetrain
- Cranks:
- Freewheel:
- Chain:
- Rear Sprocket:
- Pedals:
- Bottom bracket:
- Bashplate:

Steering
- Headset:
- Stem:
- Grips:
- Handlebars:
rmm

ViestiKirjoittaja Fzo » 06.03.2010 21:08

Ettei nyt liikaa innosteta, niin joudun ehkä tyrmäämään alle tonnin havittelut(2x hopeilla), vaikka kuinka halpaa osaa olis laittamassa. Halvinta tai lähes halvinta osaa kun laittaa niin...
(Miten mulla voi olla lauantai-iltana aikaa tälläseen? Yksinkertaista: olen 'lukemassa' tenttiin)

Frame and Forks
- Frame: Bionic B5 165€ TRIALPARTS
- Forks: Zhi disc only 69€ TRIALPARTS

Wheels
-Echo TR etu ja takakiekko 210€ TARTY
- Rim tape: 7€ TARTY
- Sisurit 10€ TARTY
- päällikumet MAxxikset 39€ TARTY

Brakes
Hope mono trialit 345€ Tarty/CRC

Drivetrain
- Cranks: Bionic ISIS 25€ TRIALPARTS
- Freewheel: ECHO TR 45€ TARTY
- Chain: Kool 1/8 14€ TARTY
- Rear Sprocket: Trialtech 12t 14€ TRIALPARTS
- Pedals: VP häkit 15€ TRIALPARTS
- Bottom bracket: trialtech 45€ TARTY
- Bashplate: Neon 25e TARTY

Steering
- Headset: perus laakeri 10€ TARTY
- Stem: Trialtech forged 35€ TARTY
- Grips: Jotkut 5€
- Handlebars: Rockman 40€ TRIALPARTS

Yhteensä 1 118 €. Eikä edes sisällä posteja.
Fzo

ViestiKirjoittaja Ohramuikku » 06.03.2010 21:27

Kannattaisko mun vaan unohtaa asia kokonaan, koska ei multa tosiaan löydy budjettia ton enempää... jos tonnilla saa just just ees pyörän kasaan, onko siinä sitten enää mitään järkeä? en nimittäin missään nimessä halua pyörää, joka hajoaa alle. Luulin todellakin, että 1000e:lla sais jotain, mut nähtävästi maailma on julma ja karu paikka... :cry:
Ohramuikku

ViestiKirjoittaja Fzo » 06.03.2010 22:12

Ohramuikku kirjoitti: Luulin todellakin, että 1000e:lla sais jotain, mut nähtävästi maailma on julma ja karu paikka... :cry:

Ei maailma oo julma ja karu paikka. Hifistelijät on vaa perseestä. Riksa nyt on ihastunu niihin sen levyihin, ettei nää nenäänsä pidemmälle. Mä tosin oon sitä mieltä, että maguroilla pärjää, kunhan on Kingin navat! :lol:

Oikeesti:
Kyllä niillä maguroillakin pärjää ihan hyvin, mutta joutuu aina silloi tällöi vanteita karhentaa, eikä pito sateella oo mainittava. Toisaalta kuka hölmö nyt sateella ajais? Ajaahan huiputki ainaki 26 tuumasilla magurat eessä ja takana. Se tosin saattaa osin johtuu siitä, että 160mm levyt modissa vastaa jotain 210 millistä stockissa. Ja 210mm levyt on jo vähä turhan massiiviset.
Fzo

ViestiKirjoittaja rmm » 06.03.2010 23:40

Fzo kirjoitti:Ettei nyt liikaa innosteta, niin joudun ehkä tyrmäämään alle tonnin havittelut(2x hopeilla), vaikka kuinka halpaa osaa olis laittamassa. Halvinta tai lähes halvinta osaa kun laittaa niin...
(Miten mulla voi olla lauantai-iltana aikaa tälläseen? Yksinkertaista: olen 'lukemassa' tenttiin)

Yhteensä 1 118 €. Eikä edes sisällä posteja.

No ei se nyt mutulla hirveän kauaksi mennyt. :D:D (yli 700e ostoksiin ei trialpartsista tule rahteja + ennakkomaksulla -10%)
Fzo kirjoitti:Oikeesti:
Kyllä niillä maguroillakin pärjää ihan hyvin, mutta joutuu aina silloi tällöi vanteita karhentaa, eikä pito sateella oo mainittava. Toisaalta kuka hölmö nyt sateella ajais? Ajaahan huiputki ainaki 26 tuumasilla magurat eessä ja takana. Se tosin saattaa osin johtuu siitä, että 160mm levyt modissa vastaa jotain 210 millistä stockissa. Ja 210mm levyt on jo vähä turhan massiiviset.

Siis magurat toimii erittäin hyvin, kunhan niitä vain huoltaa säännöllisesti. Mutta itse olen lopen kyllästynyt huoltamaan niitä. Ja olen myös hyvin kyllästynyt katsomaan kuskeja (junnuja), jotka ajavat huoltamattomilla vannejarruilla. Siksi markkinoin niin kovin paljon noita levyjarruja.

Ohramuikku kirjoitti:Kannattaisko mun vaan unohtaa asia kokonaan, koska ei multa tosiaan löydy budjettia ton enempää... jos tonnilla saa just just ees pyörän kasaan, onko siinä sitten enää mitään järkeä? en nimittäin missään nimessä halua pyörää, joka hajoaa alle. Luulin todellakin, että 1000e:lla sais jotain, mut nähtävästi maailma on julma ja karu paikka... :cry:

Muista toki, että nuo esimerkki fillarit mitä on mainittu, kestävät jo vertailun valmistajien lippulaiva malleihin. Eli siis trialia voi ajaa paljon halvemmallakin pyörällä.
Mutta muutaman onnettoman pyöräkaupan täällä Tampereella nähneenä, suosittelen ostamaan kerralla hyvän. Pari kertaa joutunut sanomaan sen kuuluisan mitä_minä_sanoin-repliikin, kun on ostettu ensin halpa fillari millä pääsee alkuun ja sitten puolen vuoden päästä uusi kunnollinen.

Mutta mitäs arvon raati sanoo tuosta? http://tartybikes.co.uk/product.php?product_id=10984&category_id=10

Niin siis maanantaina olis kans tentti, siksi siis näin paljon intoa vääntää foorumilla. :D:D
rmm

ViestiKirjoittaja Mika Mäkinen » 07.03.2010 09:07

Toi Echo näyttäs olevan ihan asiallinen.
Sanottakoon tähän vielä, että hyvän pyörän ostaja ajaa sillä monta vuotta. Jotain osaa saattaa joutua uusimaan. Ei rikkinäisen tilalle vaan ihan siitä syystä, että on kiva saada uutta osaa kiinni. :)
Hyvä pyörä maksaa siis ajan myötä itsensä takaisin...
Mika Mäkinen
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Fzo » 07.03.2010 11:07

rmm kirjoitti:Mutta mitäs arvon raati sanoo tuosta? http://tartybikes.co.uk/product.php?product_id=10984&category_id=10

Ongelma: nelikanttikammet. Keskiö vääntyy, katkeilee ja kammista rajapinta väljistyy. Ongelman korjaus: hurjat + 20£ vaihdattamalla keskiö ja kammet vastaaviksi mutta ISIS pinnalla. Onnistuu helposti pyytämällä, kun on kuitenkin custom fillari.

Mutta lopullinen päätöshän on tietty ostajan itsensä käsissä. Levarit on kyllä pikkupyörässä murhaavan tehokkaat, eli just niin ku niitten pitää ollaki. Se jarrusormi on kuitenki niin lapamato sen jälkee ku on kaks minuuttii puuskuttanu susihuonol tekniikalla märässä louhikossa. Lisäks ei tosiaan tartte paneutuu tähän vannejarrun ehostamishommaan: vanteen karhennus, jarrupalat, lisäainemömmöt, pito märällä jne.
Fzo

ViestiKirjoittaja Ohramuikku » 07.03.2010 13:17

En kyllä vieläkään saanut minkäänlaista kuvaa Yaabaan malleista... esim onko Echo Lite '09 Spec 2 yhtä hyvä kuin Yaabaa 949? Hintahaarukkahan on sama kummallakin. Tosin saan alennusta tietääkseni n. 20% Yaabaan malleista, joten 949 on hieman houkuttelevampi (hinta siis noin 800e)
Ohramuikku

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu