Takalevyn sisäänajo

Valvoja: asakaril

Takalevyn sisäänajo

ViestiKirjoittaja Olli Sinivaara » 25.05.2012 21:26

No niin, nyt on mullakin takalevyllinen modi. Tuli juuri. Pikkuhiljaa alan sitä ajaa sisään. Mitä kannattaa tehdä tartysta pahvilaatikossa tulleen pyörän jarruille, jotta sisäänajo lähtee optimaalisesti? Kandeeko puhdistaa levyt heti alkuun levynpuhdistusaineella? Ja pitääkö kuummennusta ja vettä aluksi harrastaa?

Toivottavasti takalevy toimii niin hyvin kuin odotan. Jos ei, myyn pyörän saman tien pois ja ajan HS-33:lla loppuikäni. Epävarmoja jarruja en siedä :)
Olli Sinivaara

Re: Takalevyn sisäänajo

ViestiKirjoittaja rmm » 25.05.2012 22:44

Olli Sinivaara kirjoitti:No niin, nyt on mullakin takalevyllinen modi. Tuli juuri. Pikkuhiljaa alan sitä ajaa sisään. Mitä kannattaa tehdä tartysta pahvilaatikossa tulleen pyörän jarruille, jotta sisäänajo lähtee optimaalisesti? Kandeeko puhdistaa levyt heti alkuun levynpuhdistusaineella? Ja pitääkö kuummennusta ja vettä aluksi harrastaa?

Toivottavasti takalevy toimii niin hyvin kuin odotan. Jos ei, myyn pyörän saman tien pois ja ajan HS-33:lla loppuikäni. Epävarmoja jarruja en siedä :)

Ei mitään mömmöjä.

Ajelet vaan jarru pohjassa muutaman lenkin. Pari kertaa levy kunnolla kuumaksi. (Nesteitä ei kuitenkaan kannata keittää, tosin tovin saa polkea...)
Sen jäljeen muutama kymmenen kertaa, vaikka keulimalla otat vauhdin kerrasta pois. Tälläi mulla ainakin on pelittänyt.

Auton perään köysi, niin ei tarvi itteään väsyttää. Auton kanssa vaan tarkkana, että ei turhaan keitä niitä nesteitä.

Tällä se oli sillon joskus, nykyjarruista ei ole hajua. :D
rmm

ViestiKirjoittaja Mika Mäkinen » 26.05.2012 06:40

Jos jarrut on kasattu oikein, eli levyyn ja paloihin ei ole koskettu paljain sormin niin mitään sisäänajoa ei tarvii. Jos levyssä on yksikin rasvainen sormenjälki niin se leviää ekassa jarrutuksessa koko levyyn ja imeytyy paloihin. Ite en käyttäis (enkä ole käyttänytkään) näin herkissä jarruissa cleaneria vaan pesisin ne astianpesukoneessa. Tää kikka on niin monesti todettu parhaaksi keinoksi ja pelastanut monelta murheelta. Täysi satsi ainetta ja lämmöt tappiin. :)
Mika Mäkinen
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Olli Sinivaara » 27.05.2012 20:20

Ok, kiitos kommenteista. Eli ei mömmöjä. Ja tsekkaan että ei ole sormenjälkiä.

Tuo kuumennus aluksi oli mullakin mielessä, sen olen aina tehnyt uudelle etujarrulle. Mitäs Mika sanoo siitä, onko alkukuumennus sun mielestä hyödyllinen/tarpeellinen, kun ottaa uudet Hope Evot käyttöön?

Entäs sitten se veden laitto? Olen huomannut, että ainakin Sirenin pojat ja Ilkka laittavat levyyn vettä aina välillä. Mitäs Mika sanoo siitä?

Kapteenin sana on tunnetusti laki, ja eiköhän Mika ole näissä tekniikka-asioissa aika lailla suomitrialin kapteeni :D
Olli Sinivaara

ViestiKirjoittaja Mika Mäkinen » 28.05.2012 21:31

Heh, kaikki kikat on kantapään kautta opittua. :)
Kuumennus on kaksipiippuinen juttu, maguralla se toimii jotenkin, Hopella ei vaikuttanut ainakaan mulla. Vettä mäkin laittelen aina ajoittain levylle ja paloille, mutta mikään ei vedä vertoja kunnon vesisateessa ajamiselle! Astianpesukone on kyllä kaikista konsteista se varmin tapa saada jarruista pitävät. Käytetyt palat olen kevyesti vetäissyt hiekkapaperilla ennen koneeseen laittoa.
Ai niin ja aina kun en aja, pidän levyjen päällä suojia ettei niille lentele vahingossa mitään rasvaista, 5l pakastepussi käy siihen erittäin hyvin.
Mika Mäkinen
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Olli Sinivaara » 29.05.2012 11:52

Ok. Näillä tiedoilla otan uuden pyörän käyttöön tänään. Saa nähdä, miten sillä alkaa kulkee. Jos hyvin, olen taas ainainen modimies. Tai ehkä sit 40v-sarjassa voi siirtyä stokkiin...
Olli Sinivaara

Paluu Yleinen keskustelu